Iedereen is een projectmanager

Ook al denkt men anders, in iedereen schuilt een projectmanager. Bij elke activiteit waarbij nagedacht moet worden over het beschikbare budget, waarbij een planning gemaakt moet worden, heeft men projectmanagement vaardigheden nodig. Niet overtuigd? Zie het voorbeeld hieronder.

Avondeten

Stel, het avondeten voor het gehele gezin moet geregeld worden. Dan zal er eerst nagedacht moeten worden over de mogelijke oplossingen én wat het zal gaan kosten. De volgende oplossingen zijn bijvoorbeeld mogelijk:

–> Oplossing 1 is bijvoorbeeld te gaan uit eten,

–> Oplossing 2 is zelf koken,

–> Oplossing 3 is het halen van eten (bijvoorbeeld bij een chinees restaurant),

–> Oplossing 4 is het laten brengen van eten (bijvoorbeeld pizzakoerier).

De kosten voor oplossing 1 zal relatief hoog zijn, de kosten voor oplossing 2 zal relatief laag zijn en de kosten voor oplossing 3 en 4 zal waarschijnlijk tussen die van oplossing 1 en 2 inzitten. Indien al deze mogelijke oplossingen met hun kosten in een document gezet worden, wordt dit een business case genoemd. Vaak staan in een business case ook de verwachte opbrengsten bij, al zal dat hier wat moeilijker zijn.

Betrokkenen bij het project avondeten

Na overleg met de partner (hier in de rol van executive, oftewel degene die het project zal beoordelen) over de mogelijke oplossingen, wordt besloten om zelf te gaan koken. De kinderen, die weliswaar geen geld inbrengen, maar wel een belangrijke stempel op het eten drukken, zijn ook om hun eisen en wensen gevraagd. De kinderen hebben hier de rol van Senior User.

Ook het recept is al bekend (pff, scheelt een hoop tijd met zoeken), dan zal het wel nog uitgevoerd moeten gaan worden. Wat is daar voor nodig?

  1. het recept, al dan niet op papier, met ingrediëntenlijst.
  2. de ingrediënten zelf.
  3. kook toebehoren, zoals potten, pannen, keuken, etc.
  4. geld.
  5. tijd!

Nadat het bekend is wat er gekookt gaat worden, zal gecontroleerd moeten worden of alle ingrediënten in huis zijn. Wat niet in huis is, zal gekocht moeten worden. De Senior Supplier (supermarkt) is verantwoordelijk voor het leveren van goederen voor het avondeten. De projectmanager zorgt ervoor dat de ingrediënten op tijd in huis zijn, tegen aanvaardbare kosten.

De planning

Belangrijk in dit hele verhaal is de planning. Voor een planning heeft men tijd nodig. Eerst zal er tijd nodig zijn om het project te plannen, om te weten wat eerst moet, hoe lang het zal gaan duren, etc. om op tijd klaar te zijn. Daarna is er tijd nodig om de planning uit te voeren. Want zeg nou zelf, als je om 6 uur aan tafel wil en je gaat om half 6 boodschappen doen voor een quiche die minstens een half uur in de oven moet, dan zal het duidelijk zijn dat je dat niet gaat halen.

Als alles gedaan is, oplossingen zijn onderzocht, er is een oplossing gekozen, er is een planning gemaakt en uitgevoerd, dan kan er genoten worden van de maaltijd (afsluiten van het project). En zoals al eerder gezegd, in iedereen zit wel een projectmanager….

Getagd , , . Bladwijzer de permalink.

Over Sandra van der Tuuk

projectmanager * actief * sociaal * fotograferen * hardlopen